پیرامون گسیل دواطلبان بین المللی تحت نظارت ملل متحد جهت همکاری در امر بازسازی افغانستان
خلیل وداد خلیل وداد

 

پرولترهای همهء کشورها متحد شوید!                                       

 

در جریان 7 روز قابل برگشت به ک.م. ح.ک.ا. ش.

(شعبهء اسناد و ارتباط سکتور یکم ) میباشد.    

 

کمیته مرکزی

حزب کمونیست اتحاد شوروی

 

اشد محرم

پروندهء ویژه 

 

شمارهء پ 166/17

 

به رفقا، گرباچف، ریژکوف، کریوچکوف، شواردنادزه، یاکوولِف،

یازوف، کاپیتسا، کاتوشف، پاولوف. آ.، فالین و شکاباردینا.

 

نقل از پروتوکول شماره 166 جلسهء بیروی سیاسی کمیته مرکزی ح. ک.ا.ش. مؤرخ  26 سپتامبر سال 1989

 

 

پیرامون گسیل دواطلبان بین المللی تحت نظارت ملل متحد جهت همکاری در امر بازسازی افغانستان  

 

1. با پندارهای ارائه شده در یادداشت مؤرخ 18 سپتامبر 1989 رفقا شواردنادزه ای. آ. و یاکوولیف آ.ان. موافقت میشود. (پیوست است).

2. وزارت روابط اقتصادی خارجی انحادشوروی، وزارت امور خارجهء اتحادشوروی و کمیتهء شوروی همبستگی کشورهای آسیا و افریقا باید با رهبری برنامهء سازمان ملل برای عقد توافقات پیرامون شرایط، نحوهء انتخاب و گسیل متخصصان- دواطلبان شوروی از طریق این برنامه به کشورهای روبه انکشاف منجمله افغانستان، مذاکراتی را انجام  داده و از نتایج آن مطابق مقرارات گذارش دهد.

 

منشی کمیته مرکزی 

 

2578                                                                                                          20- یو. ک.ِ

ت.ک.

 

 

 

مربوط بند 117 پروتوکول شماره پ 166

 

 

 

ک. م. ح. ک. ا. ش.

پیرامون گسیل دواطلبان بین المللی برای کمک به بازسازی افغانستان

 

مطابق مصوبهء ک.م. ح.ک.ا.ش. مؤرخ 25 فبروری 1989 (پ 148/24) پیرامون مذاکرات تدویر شده با سرمنشی سازمان ملل متحد پریز دِ کولار، همآهنگ کنندهء کمکهای بشری و اقتصادی به افغانستان ص. آغا خان و مدیر برنامهء انکشافی ملل متحد (یو. ان. دی. پ.)[1] وِ. دراپِر[2] در خصوص تحقق ابتکار رفیق گرباچوف م.س. مبنی بر ایجاد سپاه بین المللی صلح تحت ادارهء ملل متحد برای کمک به بازسازی افغانستان گذارش میدهیم.

1. سرمنشی و نمایندگان دیگر ملل متحد پشتیبانی شان را از این اندیشه ابراز نمودند. توافق شد که سازمان ملل متحد در این راستا به اقدامات معین دست یازد.

نمایندگان ملل متحد پیشنهاد کردند، ابتکار ما را از طریق گسیل "داوطلبان بین المللی" (بدون ایجاد ایجاد انستیتوت نو در جنب ملل متحد) بشکل "سپاه" در چوکات برنامهء سازمان ملل پیرامون کمک بشری و اقتصادی به این کشور (یو. نو. کا.)[3] که مشهور به "عملیات صلح"عملی گردد. پیشبینی میشود که برای این مقاصد میکانیزم موجود برنامهء داوطلبان[4]  که شامل سیستم یو .ان. دِ.پ.  است، استفاده شود که به نظر آنان برای تمویل این پروژه نه فقط از امکانات دول کمک کننده (دونر) بلکه از از فوند یو. ان. د. پ. استفاده شده و سیستم انعطاف پذیر گسیل داوطلبان به افغانستان با درنظر داشت انکشاف اوضاع در کشور و دوری از اجرآت موازی با ارگانهای فعال برنامه های سازمان ملل بکار گرفته شود.

نمایندگی افغانستان، که برایش از محتوای مذاکرات تدویر یافته خبر داده شد، از پیشبرد ایچنینِ کار در چوکات یونوکا پشتیبانی میکند.

2. با موافقت کویلار رهبری یو.ان.د.پ. و  یونوکا در خصوص گسیل تا 100 "دواطلب صلح" بین المللی موافقت کردند. در پروژهء حاضر با ارزش 5 ملیون دالر و بمدت 2 ونیم سال (با امکان تمدید آن) بعضی مؤسسات ویژه و ارگانهای سازمان ملل شرکت خواهند داشت. تمویل آن از حساب اعانهء جاپان به یونوکا (به ارزش 4،44ملیون دالر) و امکانات یو. ان. د. پ. (0،55 ملیون دالر) صورت خواهد گرفت. داوطلبان از پزشکان، پرسونل میانهء طبی، کارمندان کشاورزی، وترنران، متخصصان آبیاری، ساختمانچیها و سازماندهندگان صنایع دستی متشکل خواهند بود. یکی از کارهای درجه اول این داوطلبان باید کمک به جابجایی و سهیم سازی مهاجران عودت کنندهءافغان به کار صلح آمیز در وطن شان باشد. 

در حال کنونی وظایف بیش از 50 پست "داوطلبان صلح" مشخص شده و پروسهء انتخاب کاندیدها ( چند نفر بهر پست برای دورهء بعدی) آغاز شده است. پیشبینی میشود که کاندیدها هم به مناطق زیر کنترول دولت افغانستان و هم در محلات جایی که اپوزیسیون فعال اند، گسیل شوند.

3. نظر به گذارش ادارهء یو.ان. د.پ.، درنظر است نخست داوطلبان از میان شهروندان برما، فلیپین، سریلانکا، نیپال، الجزایر، مصر و با احتمال زیاد از یکعده کشورهای (عمدتاً اسلامی) بغیر از پاکستان و عربستان سعودی انتخاب شوند. نمایندگان سازمان ملل آمادگی شانرا برای بررسی مثبت داوطلبان شوروی درصورتی که اتحادشوروی آنرا معقول پندارد، نشان دادند. در چنین حالتی جانب شوروی باید توافقاتی را در مورد گزینش و گسیل داوطلبان- کارشناسان به کشورهای روبه انکشافِ آسیا- افریقا منجمله به افغانستان با رهبری یو. ان.د. پ. و یونوفپ[5] عقد نماید.

4. پروژهء "داوطلبان صلح" از جانب رهبری یو. ان.د. پ. و یو. نو. کا. بدون تصویب در سطح بین المللی (اسامبلهء عمومی ملل متحد، ایکوسوس[6] و شورای رهبری یو. ان.د. پ.) پذیرفته شده تا باعث مخالفت ایالات متحدهء امریکا و کشورهای دیگر غربی، که در حال کنونی "بیطرفی خاموشانه" را انتخاب کرده اند، نشود. در این رابطه در ملل متحد حد اقل در مرحلهء کنونی پیشبینی میکنند، کار عملی را برای اجرای پروژه بدون جلب توجه رسانه ها پیش ببرند.

5. با درنظر داشت اینکه رهبری دارالانشأ ملل متحد به اجرای اقدامات مربوط به ابتکار رفیق گرباچف م. س. آغاز نموده، معقول است تا در تماس با سرمنشی ملل متحد، ناظم یونوکا و مدیر یو. ان.د. پ. اهمیت این کار در امر تحکیم صلح، امنیت و بازسازی افغانستان  که با جلب مساعی مشترک بین المللی و تحت رهبری سازمان ملل صورت میگیرد، برجسته شود.    

لازم میبینیم که وزارت روابط اقتصادی خارجی اتحادشوروی، وزارت خارجه  و کمیتهء شوروی همبستگی با کشورهای آسیا و افریقا با رهبری برنامهء داوطلبان سازمان ملل مذاکراتی را در جهت عقد توافقنامهء در برگیرندهء مقررات و شرایط گزینش کارشناسان- داوطلبان شوروی از طریق این برنامه برای افغانستان و برای کشورهای دیگر روبه انکشاف برمبنای پروژهء ستاندرد یونوفپ و کشورهای شرکت کننده برنامه، تدویر نماید. در جریان تماسهای مقدماتی با نمایندگان یونوفپبرمی آید که آنها به امر تمویل گسیل تعداد محدود داوطلبان شوروی به کشورهای معین  در جریان سالهای نزدیک موافقت میکنند. در نظر است که از جانب شوروی موافقتنامه را با یونوفپ وزارت روابط اقتصادی خارجی اتحادشوروی و کمیتهء شوروی همبستگی با کشورهای آسیا و افریقا امضأ نمایند.

معقول خواهد بود  براساس چنین توافقی وزارت خارجهء شوروی، وزارت روابط اقتصادی خارجی شوروی و کمیتهء شوروی همبستگی کشورهای آسیا و افریقا با موافقهء ک. گ. ب. اتحاد شوروی، وزارت دفاع شوروی و شعبهء روابط بین المللی ح.ک.ا.ش. طبق مقرارت معین پیشنهادی را در مورد گسیل داوطلبان شوروی به افغانستان برای زمانیکه اوضاع این کشور کار امن افراد ما را ممکن نماید، طرح نمایند.

 

.          ای. شواردنادزه                                                                                    آ. یاکوولیف

 

18 سپتامبر 1989

شماره 797/او سِ.

24-ان.و.

ث.ال.

 

2577



[1] -UNDP

[2] - W. Draper

[3] - UNOCA

[4] -UNVC

[5] -UNOFP

[6] -ECOSOS


November 12th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی